گزارش برنامه بازدید از آبشار سنگان تهران

هرساله با فرارسيدن فصل بهار برنامه ریزی برای صعودهاي این فصل تدوين مي گردد که با توجه به شکوفایی طبیعت در این فصل، حضور در برنامه ها بسیار مفرخ و لذت بخش خواهد بود. هرچند طبیعت در همه فصول زیبایی خاص خود را دارد. اولین برنامه سال 1402 نیز طبق تقویم باشگاه برنامه بازدید از آبشار دیدنی سنگان در منطقه شمال غربی تهران - جاده امام زاده داوود- روستای بالا سنگان درنظر گرفته شد که با حضور تعددی از دوستان برگزار گرديد. آبشار سنگان در ارتفاع 2575 متری از سطح دریا و در شمال غرب روستای سنگان و دامنه شرقی قله پهنه حصار قرار دارد. دسترسی به روستای سنگان از میدان شهران حدوداً به طول 32 کیلومتر و با زمان 30 دقیقه امکانپذیر است.

گزارش برنامه :

جمعه مورخ 15/2/1402

با توجه به هماهنگي قبلي، قرار ملاقات نفرات شركت كننده در برنامه، راس ساعت 6:30 در میدان دوم شهران بود. بعد از حضور جناب آقای دکتر بهاروند، دیگر دوستان آقایان دکتر حسین منفردی و خانواده محترم آقای حسن منصور در محل قرار حاضر شدند و در نهايت ساعت 6:45 پس از سلام و احوالپرسي با يكديگر، با وسایل نقلیه شخصی حركت به سمت سنگان آعاز شد.

در طول مسیر به سمت سنگان، مشاهده پل های مرتقع و تونل های آزاد راه جدید التاسیس تهران -شمال خالی از لطف نبود. مسیر روستای سنگان پس از حدود 20 کیلومتر از جاده امامزاده داود جدا شد و در ادامه پس از طی مسافت حدود 12کیلومتر ساعت 7:15 به روستای سنگان رسیدیم‌ و با توجه به حضور کوهنوردان زیاد در منطقه و پارک ماشین ها در اطراف جاده، تصمیم گرفتیم قبل از رسیدن به محل امام زاده قاسم روستای سنگان که در واقع آخرین قسمت از جاده آسفالته می باشد، ماشین را در جای مطمئن پارک کنیم. لذا پس از پارک ماشین ها حدود 5 دقیقه تا محل امامزاده پیاده روی نموده و پس از گشتی در محوطه و استفاده از سرویس بهداشتی، راس ساعت 7:30 به سمت آبشار حرکت نمودیم.

براساس تابلوی ابتدای مسیر، از امامزاده تا آبشار حدود 4 کیلومتر راه بود. جاده خاکی که از کنار دره (باغ دره) می گذشت و هرلحظه برتعداد باغات و درختان پرشکوفه گیلاس، آلبالو، گلابی و سیب که زیبایی وصف نشدنی را بوجود آورده بودند افزوده می شد. پس از طی مسافت 2 کیلومتر، به یک دوراهی رسیدیم که تابلوی راهنمایی ، مسیر سمت چپ را با فاصله دو کیلومتر تا آبشار نشان می­داد.

با ورود به کوچه باغ های باغدره محو تماشای شکوفه درختان شدیم و دركنار یکی از باغات استراحت كوتاهي نموديم و هرکس با گوشی همراه اقدام به ثبت تصاویر زیبا و خاطره انگیز نمود. بعد از کمی تجديد قوا و ثبت تصاویر مجدداً حركت كرديم. با عبور از پل چوبی نه چندان محکم و ایمن روی رودخانه، از سمت راست دره به سمت چپ رفته و اندک اندک شیب مسیر بیشتر می شد و آبشار زیبای سنگان نیز از دور خودنمایی می کرد و هرچه به آن نزدیک تر می شدیم بر ابهت آن افزوده می شد. همچنین قله پوشیده از برف پهنه حصار هم با شیب تند رخ شرقی اش از سمت چپ آبشار سنگان به استقبال مان می آمد.

بالاخره در ساعت 9:20 به محل آبشار رسیدیم و محو تماشای آن شدیم. آبشاری با بلندای حدود 35 متر . تعدادي از كوهنوردان که قبل از گروه ما رسیده بودند مشغول صرف صبحانه و شادی و پایکوبی بودند و ما هم پس از تماشای آبشار، سفره صبحانه را پهن کرده و مشغول شدیم. جای همه دوستان خالی . صبحانه متنوعی بود و هركس هرچه همراه داشت بي ريا بر سر سفره نهاد و در یک جمع صمیمی نوش جان نمودند.

حدوداً یک ساعت و 15 دقیقه در کنار آبشار بودیم و سپس به سمت روستای سنگان حرکت کردیم. در ابتدا و براساس مشاهدات قبلی از جاده ای که از سمت دیگر دره در هنگام بالا آمدن مشاهده کردیم و فکر می کردیم برای برگشت بهتر و راحت تر است به سمت پایین سرازیر شدیم که البته ابتدای این مسیر پاکوب مناسبی نداشت و با شیب تندی به کف دره و باغ های روستا وارد می شد و در قسمتی از آن با اعتراض یکی از باغ داران مواجه و مجبور به تغییر مسیر به سمت دیگر رودخانه شدیم که البته خطرناک هم بود اما به هر طریق ممکن قسمت خطرناک آن را طی نموده و به جاده خاکی که ادامه همان جاده سمت راست دوراهی بود رسیدیم و با یک میانبر نیز به کوچه باغ ها وارد شدیم و از این قسمت به بعد ادامه مسیر با مسیر رفت یکی بود. درنهایت ساعت 12 به امامزاده قاسم رسیدیم. بدلیل تعطیلی روز جمعه خانواده های زیادی برای استراحت و تفریح به منطقه آمده بودند و در کنار رودخانه و محوطه امامزاده مشغول طبخ غذا و صرف چای و ناهار بودند. پس از استراحتی کوتاه و شستن دست و صورت ، نفسی تازه کردیم و به سمت ماشین ها حرکت کردیم و با خداحافظی اعضا از یکدیگر برنامه در ساعت 12:45 به پایان رسید.

در ضمن با توجه به اولین تجربه بازدید از آبشار، از همنوردان عزیز که با مسیریابی نامناسب سرپرست برنامه در برگشت دچار استرس و فشار مضاعف بدنی شدند عذرخواهی می نمایم.

اعضاي شركت كننده در اين برنامه:

آقايان : دکترحسين منفردي- دکتر بهاروند- حسن منصور امیرحسین منصور و غلامرضا منتظری

خانم ها : مليحه منفردي زهرا منصور و فاطمه منصور

سرپرست برنامه و ‌تهيه گزارش: غلامرضا منتظري