بنام خدا

هر کس یک کلمه به من بیاموزد مرا بنده خود ساخته است.«امام علی(ع)»

طبق اساس نامه‌ی گروه، برگزاری کلاس‌های آموزشی زیر نظر مربیان مجرب درحوزه‌ی فعالیت کمیته فنی، امری است بسیار مهم که غفلت از این موضوع می‌تواند در مواقع ضروری جبران ناپذیر باشد.

با توجه به ترافیک کاری مربیان محترم در فصل بهار و علی‌رغم رایزنی‌های بسیار با مربیان و اساتید کوه‌نوردی، قسمت بر این بود تا در دوره‌ی مقدماتی برف و یخ در خدمت دو تن از اساتید زبده کوه‌نوردی کشور باشیم.

استاد مسعود جمشیدی و آقای وحيد حاج حسینی دو تن از مربيان كوه‌نوردي مسئولیت آموزش دوره را برعهده گرفتند و به جد با تمام توان و تلاش خود آموزش‌هایی که مربوط به دوره مقدماتی برف و یخ بود را برای گروه به نحو احسن ارائه نمودند که از این طریق از زحمات این دو بزرگوار سپاسگزاریم.

در این دوره اگر چه الفبای گام برداشتن در برف را آموختیم اما صرف اکتفا به این آموزه‌ها کافی نبوده و باید ضمن تحکیم آموخته‌هایمان با تمرینات موثر و مفید در جهت ارتقاء آگاهی در این حوزه تلاش مضاعف نمائیم.

اعضای شرکت کننده با شروع هر سرفصل آموزشی، شوق و ذوق بیشتری نسبت به فراگیری آموزش‌ها از خود نشان می‌دادند و از برگزاری دوره خوشحال بودند.

اگر در برنامه‌های گذشته‌ی گروه در بین راه به شیب‌های تند پوشیده از برف بر می‌خوردیم سعی می‌کردیم درگیری جدی نداشته باشیم چون آموزشی در این رابطه نیاموخته بودیم و عقل نیز چنین حکم می کرد، اما با برگزاری این دوره از این پس قطعاً دربرنامه های آینده گروه یکی از وظایف سرپرستان برنامه‌ها در برخورد با برف و تمرین آموخته‌های دوره‌ی آموزشی می‌باشد.

بجاست از زحمات مدیریت محترم گروه  برای برگزاری منظم و استفاده‌ی بهینه از آموزش تقدیر و تشکر نماییم.

این کلاس طبق قوانین هیات کوه‌نوردی استان تهران باید در مدت سه روز متوالی و هر روز 7 ساعت آموزش برگزار می‌شد که این مهم به تحقق پیوست و طبق قانون با 8 کارآموز کلاس‌ها بطور منظم تشکیل شد.

این دوره از تاریخ 28/2/90 الی جمعه 30/2/90 در منطقه‌ی روستای لاسم بخش لاریجان در ارتفاعات آب مراد و چنگیزچال برگزارگردید.

نکته‌ی مهم این برنامه تاکید بر آموزش عملی بود. مشابه سازی پرت شدن در شیب‌های تند برفی و حفظ تعادل و نحوه‌ی ترمز کردن در این مواقع از قسمت‌های بسیار مهم دوره محسوب می شود که با نظارت مستقیم مربيان اجرا می‌شد.

بار دیگر از زحمات مربيان محترم آقایان جمشیدی و حاج حسینی سپاسگزاری می نماییم و امیدواریم سایه سبز چنین مربياني مهربان و متبحرکه از گنجینه‌های اصلی جامعه‌ی کوه‌نوردی محسوب می‌شوند همیشه مستدام باشد.

خلاصه‌ی گزارش برنامه و آموزش‌های انجام شده به شرح ذیل می باشد.

          روز چهارشنبه مورخ 28//2/90 با هماهنگی قبلی توسط مدیریت محترم گروه، محل شب مانی در روستای لاسم تدارک دیده شده بود مستقر شدیم.

مربیان: مسعود جمشیدی – حاج حسینی

کارآموزان: حسن اصل کیا- حسین منفردی – مهدی فتحی – مهدی مخدوم – غلامرضا منتظری – جلال حقیقی – صادق کریمی – اسدالله نصیری

 نکات مهم برنامه  به شرح زیر می باشد:

-    جلسه معارفه بین اعضای گروه و مربیان تشکیل شد که در این بین اعضا به معرفی خود پرداختند و استاد جمشیدی بیاناتی را ارائه فرمودند که به شرح زیر تقدیم می گردد:

-    از اینکه در خدمت  كوه‌نوردان محترم رینه لاریجان هستم ابراز خرسندی می نمایم و از اینکه یک گروه رسمی از این منطقه داوطلب فراگیری آموزش برف و یخ شده‌اند خوشحال بسيار می‌باشم. استاد جمشیدی در ادامه افزودند: شما عزیزان با حضور خود، ارزش کوه‌نوردی در این منطقه که مبداء صعود به بام ایران می باشد را بیش از پیش فزونی بخشیدید و این حرکت شما را به فال نیک می‌گیریم. ایشان فرمودند: امیدواریم موقعیت کوه‌نوردی با داشتن چنین گروه منظم در منطقه درآینده‌ی نزدیک بهترشود، زیرا شما عاشقانه این هدف را دنبال می‌کنید  و اشتیاق شما نشانه‌ی علاقه و تعلق خاطر شما به کوه‌نوردی می‌باشد که قابل تقدیر است.

آقای جمشیدی از گروه کوهسار بعنوان یک معیار در منطقه نام بردند و بیان فرمودند: با حضور یک گروه آموزش دیده در منطقه، دید سنتی مردم منطقه به مرگبار بودن کوه اصلاح خواهد شد، زیرا اگر حادثه‌يی در منطقه رخ دهد گروه کوهسار بعنوان پیشرو در مرتفع ساختن آن، خدمت بزرگی به مردم منطقه و جامعه‌ی کوه‌نوردی کشور خواهد نمود.

استاد جمشیدی با بیان اینکه گروه کوهسار رینه لاریجان ذخیره‌ی خوبی برای کوه‌نوردی منطقه و کشورخواهد بود اظهار داشتند، قدر خود و گروه‌تان را بدانید که این یکدلی غنیمت بزرگی است امیدوارم این دوره گامی باشد به موفقیت برای جامعه کوه‌نوردی کشور درآینده.

از دیگر نکات قابل ذکر در فرمایشات وی تاکید بر نگرش اقتصادی به موضوع وجود گروه در منطقه می باشد به طوری که اگر یک گروه آموزش دیده و مجرب داشته باشید می توانید به جذب توریست در منطقه کمک شایانی نمایید.

در پایان با ذکر این نکته که درکلاس برف  موضوعات اساسی حول محور ایمنی در برف و حفظ تعادل خود در شیب های 30 الی 70 درجه می باشد صحبت‌های خود را به پایان رساندند.

شكوفه درخت آلبالو در روستا لاسم

آقاي مهدي مخدوم در حال صعود از سنگ

گروه در حال صعود به طرف قله آب مراد لاسم

سوسك كوهستان

گل لاله كوهستاني

لاله قرمز و زرد كوهستان

اعضا گروه آماده آموزش در كنار آقاي مسعود جمشيدي مدرس و مربي آقاي وحيد حاج حسيني

موضوعات آموزشی مطرح شده دراین دوره عبارت بودند از:

1- یجاد سکوی استقرار

2- آموزش گام برداشتن بصورت پا اردکی

3- صعود مستقیم

4- اصول حرکت در برف

5- صعود مستقیم به صورت ساعت 9 و 3

6- تراورس مستقيم

7- تراورس صعود در برف

8- تراورس فرود در برف

9- استفاده صحیح از کلنگ

10- شیوه‌های راه رفتن روی برف با استفاده از کلنگ (کلنگ – پا – پا) و (کلنگ – مخالف – موافق)

11- خود حمایت با کلنگ

12- آموزش گره و یادآوری گره‌هایی که در دروه کوه‌پیمایی آموخته بودیم (گره هشت یک‌لا،گره هشت دولا- گره هشت تعقیب- گره دو سرطناب یک‌لا – گره دو سر طناب دولا– گره حمایت – گره خود حمايت-گره پروسیک )

13- کندن جای پا با کلنگ

14- کندن محل استقرار با کلنگ

15- حرکت با بغل پا و کلنگ

16- سرخوردن با پشت و نحوه‌ی ترمز کردن

17- سرخوردن با پشت و استفاده از کلنگ برای ترمز کردن

18- سرخرودن با جلوی بدن و نحوه‌ی ترمز کردن

19- سرخوردن با جلوی بدن و ترمز کردن با کلنگ

20- احداث كارگاه با کلنگ (کلنگ خوابیده – کلنگ افقی)

21- احداث كارگاه برف قارچي و فرود اسكاتلندي

22- صعود کُرده‌ای

اعضا گروه در حال گذراندن آموزش

افراد بر روي سكوي استقرار

فرود اعضا به شكل لبه كوه كفش

آقاي مهدي فتحي

اعضا در حال صعود مستقيم با كلنگ

آقاي غلامرضا منتظري در حال كنترل در شيب

آقاي حسن اصل كيا در حال تمرين كنترل در شيب

آقاي محمدصادق كريمي در حال سُرخوردن

آقاي اسدالله نصيري در حال سُرخوردن در شيب

آقاي جلال حقيقي در حال سُرخوردن

آقاي حسن اصل كيا در حال سُرخوردن

قله دماوند از منظر قله آب مراد لاسم

حاشیه های برنامه:

- تکه کلام یکی از اعضا که برای هر کاری ابتدا "به نام خدا" می گفتند... مخصوصا هنگام تمرین آموزش‌های دشوار مانند فرود به پشت و جلو

- شب اول در محل مخابرات لاسم بیتوته نمودیم در صورتی که محل اسکان ما درساختمان روبروی مخابرات بود! که روز بعد درآنجا مستقر شدیم.

- عبور از رودخانه‌ی عمیق  لاسم برای دسترسی به ارتفاعات آب مراد

- در تمرینات حفظ تعادل هنگام فرود برخی از اعضا در چند مورد به جای ترمز کردن ترجیح دادند تا جایی که دلشان می خواست سُر بخورند!

- با توجه به تعداد نفرات که باید به دو گروه چهار نفره تقسیم می شدیم گاهی اوقات در یار کشی دچار اختلاف نظر می شدیم!

- آقایان صادق کریمی و جلال حقیقی از جوانان جویای نام و موفق این برنامه بودند که در آموزش ها زودتر از بقیه افراد مورد تایید استاد قرار می‌گرفتند.

- اسکی با کلنگ در شیب 65 درجه از ارتفاع 3300 متر یکی از زیباترین و مهیج‌ترین قسمت‌های این برنامه محسوب می‌شد که مورد استقبال اعضای گروه قرار گرفت.

- هنگام اذان ظهر با نفس گرم آقای مخدوم حال و هوای معنوی خاصی به گروه تزریق می‌شد.

- تماشای قله سربلند دماوند با عشوه‌ها و کرشمه‌های مختلف! که در سمت راست ارتفاعات آب‌مراد قرار داشت روحیه پایداری و مقاومت در برابر تمرینات دشوار را بین اعضای گروه صد چندان می‌نمود.

- در یکی ازشب‌ها که در محل شب‌مانی گروه بودیم هنگام آموزش گره توسط استاد جمشیدی به علت باران و رعد و برق شدید برق روستا برای چند ساعت قطع شده بود.

- جای خالی تعدادی از اعضای گروه که دوست داشتند در برنامه حضور داشته باشند اما به علت مسایل کاری نتوانستند محسوس بود و دوستانشان به یاد‌شان بودند.

- عدم موافقت استاد جمشیدی با غیبت یکی از اعضا که قرار بود با تاخیر یک روزه در برنامه حاضر شود.

- در یکی از روزهای دوره آموزشی پرتاب شدن سنگ‌های بزرگ از قسمت بالای یخچال به سمت محل تمرین با هوشیاری آقای فتحی که زودتر از بقیه سنگ‌ها را دیده و اطلاع دادند و نیز واکنش سریع دوستان، باعث شد از بوجود آمدن حادثه جلوگیری شود.

- استفاده از تن ماهی و پیاز!!! توسط یکی از اعضاء محترم برای وعده‌ی صبحانه بود که اثر این خوراکی‌های غیر متداول در کوه‌نوردی در اواسط روز ظاهر شد و موجب اذیت وی گردید که امیدواریم اعضای محترم در برنامه‌ها هنگام تناول غذا اگر اطلاعاتی در این مورد ندارند با افرادی که مطلع می باشند سوال نمایند یا اطلاعات خود در این زمینه را بالا ببرند. البته این مهم از وظایف کمیته فنی گروه می‌باشد که امیدواریم درآینده‌ی نزدیک به این موضوع بپردازند و با اطلاع رسانی نسبت به افزایش آگاهی اعضاء محترم تلاش نمایند.

- آقایان غلامرضا منتظری و صادق کریمی متحمل زحمت شدند و اعضای گروه را تا درب منزلشان بدرقه کردند که این لطف ایشان قابل تقدیر است .

- هزینه هر نفر برای شرکت در برنامه 75000 تومان و هزینه کرایه لوازم ضروری برنامه 12500تومان بود و قطعا اگر وسایل نقلیه‌ی اعضاء گروه نبود هزینه برنامه بیشتر می‌شد. از همکاری تمامی دوستانی که مخلصانه در برنامه‌ها برای برگزاری بهتر برنامه، دیگر اعضای گروه را با وسایل نقلییه خود یاری می‌کنند بی نهایت سپاسگزاریم.

- برنامه طبق برنامه ریزی انجام شده با موفقیت به پایان رسید.

تهيه گزارش از: آقاي اسدالله نصيري مسئول كميته فني گروه

مدرس: آقاي مسعود جمشيدي

مربي: آقاي وحيد حاج حسيني

افراد شركت كننده در آموزش: آقايان حسن اصل كيا، مهدي فتحي، حسين منفردي، غلامرضا منتظري، مهدي مخدوم، اسدالله نصيري، محمدصادق كريمي و جلال حقيقي.